Wednesday, December 10, 2008

Wikenku Yang Menarek *Shot 2*

Er..Ini adalah rentetan kepada post Favourite Weekend *Shot 1*. =D Saje je ai nak tulis dalam Bahasa..Usaha memantapkan Bahasa Malaysia tidak akan dilupakan.. Eheh.

Hari terakhir di Kuantan dan Kemaman, kitorang diberi peluang untuk melawat dua tempat (yang ai rasa macam er..erm..ok laa..ikut aje~) yakni (titik bertindih, sempang) Muzium Sungai Lembing dan Bengkel Sampul Surat Sungai Lembing yang terletak lebih kurang 20 meter je dari muzium tu.

Muzium ni sebenarnya menyimpan maklumat dan sejarah yang terdapat di Sungai Lembing, khususnya. Kalau kita boleh ingat, dalam buku Sejarah Tingakatan 1 ke 2 (yo ooo je eh..) ada menceritakan Sungai Lembing ni merupakan sebuah bandar yang paling kaya dan pengeluar utama bijih timah di Pahang. Ini cerita dulu-dulu laa masa tahun 1906..zaman-zaman Inggeris dolu-dolu..sekarang tidak lagi.. Jadi, di Muzium ni banyak menceritakan peralatan-peralatan yang digunakan untuk melombong bijih, terowong, kaedah-kaedah melombong dan banyak lagi.. Oleh sebab ai "terlalu memberi perhatian" masa Pegawai Pengiring bagi taklimat, itu aje la yang ai dapat, selain dok sibuk ambik gambar.. =D. Jadi, apa kata biar gambar yang menceritakan segalanya..




: Adeih haihh..penat mendaki! :





: Sebahagian daripada barangan antik. Chantek! :





: Macam-macam ada~ :



Huh. Baru ai perasan, rupanya gambar kat muzium tu tak la banyak sangat.. =p. Asik berjalan-jalan tengok pemandangan kat luar je. Sebab kawasan muzium tu adalah kawasan berbukit-bukit. Memang hijau kawasan dia. Selain banyak pokok-pokok dan bukit-bukit, angin dan udara dia pun sejuk je. Tapi tak la sampai suhu -3 kan.. Walaupun cuaca panas, tapi kita boleh rasa sejuk..




:Looking from one of the windows, and I see this! :





: Er..sila lihat pada pemandangan saje yeh~ :



Lepas jalan-jalan kat muzium tu, kitorang terus ke Bengkel Sampul Surat Sungai Lembing. Bengkel ni dikendalikan 100% oleh orang-orang kurang upaya. Kerajaan ada kontrak dengan dorang ni. Jadi tak heranlah kalau semua sampul surat di sini ada cop "URUSAN SERI PADUKA BAGINDA" dan semuanya warna putih, pelbagai saiz ofkos. DAN percaya atau tidak, semua sampul surat ni dibuat SECARA MANUAL. Betul! tak tipu.. Semua manual. Memang ada mesin, tapi still..manual.. tak percaya?





: Proses potong kertas pun manual~ :





: Proses nak lipat kertas tu jadik sampul surat. Kertas tu tinggi kan~ :



Selepas lawatan ni, kitorang dijamu dengan Mee Jawa. I actually found out that mee was called Mee jawa only when we got back here. Yess~ I was starving and just eat wutever they served. Gelojoh! =D




: Before.. and After.. :



Selesai makan, kitorang pun meneruskan perjalanan.. Rindunyah nak balek rumah~




: Dari jauh ku memandang.. Bila mau sampai aa.. :



0 thought(s):