Monday, January 5, 2009

Dulu-dulu Punya Cerita


Hari ni semua orang dah kembali ke sekolah. Cikgu-cikgunya, murid-muridnya, peniaga-peniaga kantinnya, tukang-tukang kebunnya, ibu-ibunya (yang kena menunggu satu hari kat sekolah, takut anak-anak terutamanya yang baru masuk Darjah 1 menangis nak balik) dan ramai lagi. Semua yang terlibat dengan sekolah akan kembali ke sekolah..

Macam-macam senario kita boleh tengok. Ada yang asyik nak berkepit dengan mak, ada yang menangis tannak pegi sekolah, kalau yang dah Darjah 4 ke 5 ke, masuk pagar sekolah je terus lari pegi cari kawan-kawan. Dah tak hiraukan ibu atau ayah yang hantar pegi sekolah. Haih..aktif sungguh!

Semalam aku pegi tadika mak aku. Kat Kedah kan dah mula sekolah semalam kan. Saja ja aku visit budak-budak ni. Ada 4 tahun sampai la 6 tahun. Kisahnya, ada satu pasangan kembar lelaki. Rasanya 5 tahun. First time belajar dengan mak aku kot. Aku tak sure umurnya sebab bila aku tanya abg (or adik) dia tak jawab. Muka masam je.. Mak aku sibuk melayan bebudak lain yang dari tahun lepas lagi dah mula belajar dengan mak aku, jadi dorang dah tak kekok. Dah ramai kawan dan nakal sangat.. Penat aku tengok. Jadi pasangan kembar ni asyik berkepit to each other je..Haih..aku pun pegi la nak borak dengan dorang. Sekali tanya, tak jawab. Dua kali tanya dia jeling adik (or abang) dia. Masuk tiga kali, dia dah nangis. Adow! Panic kejap aku dan terus aku jalan ke belakang.

"Mama, si kembar tu nangis suda.." dengan muka yang tidak bersalah..

"Uwaaa...nak balik..nak balik..." kata salah sorang kembar tu.

Huh. Sebaik mak aku pakar dengan bebudak ni. Dah biasa dengan tangisan dan jeritan dorang tannak sekolah la..nak balik laa..Itu tak termasuk skill mak aku ajar dorang buang air kat tandas. Ahah. Tak tahan aku..

Mak aku berjaya pujuk dia.

Kes setel.


Teringat zaman aku dulu nak pegi sekolah Darjah 1. Aku sekolah kat Sekolah Rendah Kebangsaan Sultanah Asma, Alor Star. Setahun je kat situ sebelum aku berpindah sekolah.

Malam sebelum nak tido, beg sekolah dan kasut sekolah dah letak setempat. Dari mula beli, sampai laa nak pegi sekolah, hari-hari aku cuba kasut sekolah dan beg sekolah tu. Nak cuba kasut tu siap dengan stokin lagi. Kasut aku kasut Spark. Zip zap punya. Beg sekolah pulak beg Swan kaler pink. Zaman dulu-dulu beg sekolah Swan la yang femes. Er..Haitop la..Barbie-barbie ni takde lagi.. Takde nya roda-roda macam bebudak sekarang.. Kalau pegi sekolah semua buku nak bawak. Mula lah galas beg sampai berat sebelah bahu aku. Sebab kalau galas sebelah ni kononnya lebih macho dari galas dua belah. Hehe. Silly me..

Siap dengan bekal dan bekas air. Aku punya bekal biasa je, bekas air pulak yang ala-ala kalau buka penutup, straw dia tertonjol keluar. Warna pink aku punya. Siap boleh galas lagi. Pagi-pagi bawak air Ribena. Kira hebat sangat la masa tu..

Kalau bukak beg sekolah, segala buku-buku latihan dan pensel, kaler dan alatulis semua yang arwah ayah aku beli tu aku hangkut. Tannak beg kempis semacam. Buku latihan dah siap balut. Masa tu beli buku latihan dengan pensel, pemadam dan alatulis lain ni masa nak daftar sekolah Darjah 1 - sehari sebelum budak-budak lain pegi sekolah. Rasanya sekarang pun sama kot eh?

Kotak pensel dua aku boleh bukak depan belakang. Sebelah depan aku letak beberapa batang pensel kayu, sebatang pensel tekan (mechanical pencil), pembaris, pemadam. Sebelah belakang tu ada jadual kelas (kosong lagi..), gunting, sharperner. Sharpener korang macamana dulu-dulu aa? Aku punya bulat. Ada cermin. Best. Aku suka. Sebab kononnya kalau yang jenis macamni tahan lama..tajam..tak karat.. Dengan syarat korang tak tiup-tiup blade dia lepas korang guna. Haha..macam-macam petua daa..

Pensel kaler aku guna Luna. 12 batang, pendek. Konon masa tu aku rasa macho abis laa..Sekali pegi sekolah, kawan aku bawak pensel kaler Luna jugak. Sama macam aku. Tapi, dia punya panjang, 24 batang. Tercabar...Tercabar.. Sebaik aku warna lukisan lagi cantik dari dia. Budak ni, dalam kelas dia sorang je pakai pensel kaler 24 batang. Jadi aku tak la tercabar sangat. Tapi, yang tak tahan tu..Dia sorokkan bawah meja dia. Satu..satu dia keluarkan. Atas meja tu mesti ada sebatang 2 je kaler..Selebihnya sorok bawah meja. Kedekut gile.. Kalau kitorang pandang-pandang dia, mesti dia jeling-jeling kitorang. Haih..Sebaik aku lupa dah nama dia.. hehe..

Pegi sekolah aku bawak 50sen je. Macam-macam boleh beli. Mee semangkuk 20sen. Air 10sen. Er..mewah kiranya kalau aku pegi sekolah bawak singgit..

Masa hari pertama persekolahan, aku diam je kat sekolah..Mak aku kata muka aku muram je. Sampai la depan kelas, kitorang kena beratur sebelum masuk kelas. Beratur dua barisan dan kitorang kena pegang tangan kawan sebelah. Aku pegang erat kawan sebelah aku. Terus muka aku senyum dan borak-borak dengan dia. Mak aku terus isytiharkan "Kawan pegang tangan" aku.

Setiap kali aku balik sekolah, mesti mak aku tanya, "Kawan pegang tangan ok ke?"

Sian dia..aku lupa nama dia sekarang. Tapi rambut dia pendek.. Boy cut.

Kesimpulannya, first day of school, aku tak nangis. Dan tetap macho. =D


Haih.. Seronok kan kalau kita imbas balik kisah dulu-dulu masa kita mula-mula masuk sekolah..Korang plak macamana?

Anyway, Selamat Kembali Ke Sekolah. Semoga tahun 2009 membawa kecemerlangan dan kejayaan buat semua. Dan yang paling penting, jangan ponteng sekolah~



4 thought(s):

thesweetlittlecat said...

ape ko wta kat doang sampe nangis tuh?

yada said...

bestnye dgr cite lama time skolah ek.. :) teringat je...

i dulu ingat masa time sukan darjah 1, dulu2sukan kan skema jek.. masuk manik dalam tali la... mcm2

my father dtg, bila menang cikgu bagi la hadiah pensel box...

xlama pastu pindah rumah skrg, so pindah sekolah, dulu2 pakai skirt sampai darjah 6.. dengan stokin sampai ke lutut.. ikat rambut tobang, ada bang...

:) miss the old time....

salida amran said...

most of your old time, same with me..we share the same esep yg kawan pegang tangan tue rase macam tade..hehe

Lady said...

Kiera: Aku usha er..beliak beliak mata..kehkehkeh. Takde la..aku buat cute lil face, dorang terkejut "akak ni cumel sangat" lalu menanges~ eheh

Nurulhuda: Betul betul. Kalau waktu PJ tu, main baling-baling bola la..skema abes.. i pakai skirt sampai darjah 3 je. Pehtu che ek gu paksa akai baju kurung. Darjah 5 kne paksa pakai tudung plak. Eheh~ klaka laa..

Ila: Itu la..siap ada kawan pegang tangan. Sapa laa nama dia nih..Isk..ishk..isk..lupa suda~