Friday, June 5, 2009

Kantoi


Ok. Ceritanya begini. Dalam bilik aku ni, kitorang share bilik. Ada 6 officers and 1 PA (to my boss). Bilik my boss ni adalah dalam bilik kitorang ni la. Setiap kali kitorang cakap-cakap, he can listen to it. And we also can listen to him talking on the phone ke, discussing things ke.. Ouh yes we can.. hehe. Boleh bayangkan tak situasi bilik "kebal" kitorang ni? Bahaya kalau cakap sebarangan.. Nanti boss dengar..

So, nak dijadikan cerita, satu petang my staff came in my room. Nama dia Im. Dia lambat datang keje hari tu. And as usual, he has to ask for my sign. Macam kelulusan to alasan yang dia tulis pada punch card tu.

So my big boss tetibe keluar dari bilik dia n said to my staf ni "Awak memang salah. Terpulang la pada bos ko nak consult ko macamana. Kalau aku, memang aku tak lepas". And my boos looked at me and smile sceptically. Then he went to his room.

I smiled and I said nothing and continue clearing up my desk (I was doing my 5s masa tu..)

I looked around to make sure that my boss wasn't around so I could start the "consultation" session.

I looked up to my staff. He smiled. Tapi macam sedih and takut pon ada. Of course. I wasn't alone kat situ. My collegue semua ada.. Malu kot Im ni..

I started asking him "why, how and what happened" trying to understand the situation la kunun, till my bestie menjengah di pintu bilikku itu (Jarak dari meja ku ke pintu adalah lebih kurang 3m) dan dengan pantasnya berkata,

"Beb, about the game petang ni, shaza tu bole main. She'll follow us. No worries".

And of course dengan jarak yang agak jao, my boss could hear the voice la kan..

And I was in the middle of talking to my staff. All of sudden I said to Izdi,

"Ala ko ni.. aku tengah bagi consultation ni.. Jangan la kaco.. Kang boss aku cakap aku tak reti consult staff aku la.. my leadership skill la.. apa la.. Ko ni.. " Aku bercakap gaya-gaya macam bz sangat laa.. Dan perli-perli nada bos sikit.. (Sumpah, masa tu aku tak sedar pon boss aku ada kat dalam bilik. Rasa macam dia dah keluar..).

And tiba-tiba my boss keluar dari bilik dia. He smiled. (Maksudnya dia dengar aku perli-perli dia). And Izdi was not there lagi dah..

I was like "Dem.. bila pakcik ni ada kat sini.." Aku diam dan senyum sambil aku sedar muka aku suda panas.. merah beb tahan malu.. Hadow..

Then, aku cakap kat Im, "Make sure this is the last time I sign this for you. If you ever late again, ask my boss to sign it for you. I know you didn't mean to be late, and I know you can come earlier".

"Baik bos".

I sign and Im pon berlalu..I know Im pon paham perasaan aku masa tu. Kantoi perli bos tu~

My boss was stil there. And he was standing behind my collegue. And said,

"I tak dengar pape pon. I tengah tunggu paper ni ha.. Ko buat la keje ko. Ko consult la.. Aku tak kacau.. " And still senyum sinis..

Hadow.

And I said "Dah setel bos.. "


MORAL:
[1] Dilarang datang lewat ke ofis.
[2] Sila selalu consult anak buah.
[3] Sila bercakap dengan nada perlahan walau pon bos takde kat bilik dia.
[4] Sila jangan berlagak dengan kawan-kawan ko yang ko adalah boss yang sedang bz membuat konsultasi dengan anak buah ko.

=peace=

p/s: Happy Birthday abang ngah~ Semoga sentiasa dirahmati Allah~ :D

0 thought(s):