Friday, June 5, 2009

I Wanna Be Rain!!


Penah dengar tak tajuk buku ni : Rain: What A Paperboy Learn About Business?

Haritu masa aku attend satu majlis yang dihadiri oleh ramai pemimpin-pemimpin besar kat Mesia ni, ada sorang pegawai yang merasmikan majlis tu memberi ucapan perasmian tentang bagaimana sebagai seorang manusia hendak bekerja dan pada masa yang sama nak membangunkan negara. Basically more to leadership and how to take charge. So dalam speech tu he did mention pasal buku ni. Sangat menarik uols.. Mak "shima" sangat.. (tene, aku pinjam kejap "shima" ko =peace=).

Maka, dengan sifat "ning" mak ni, mak pon menggodek-godek, apakah yang diperkatakan dalam buku ni. Nak beli, hurm.. agak mahal sebab takde paperback lagi yang diterbitkan. Semua adalah hard cover belaka. Makanya hasrat itu dipendamkan dulu la..

Anyway, buku ni mengisahkan sorang budak penjual surat khabar (paper boy). Nama dia Rain (ternyata bukan penyanyi ye). Dia ni nak sangat masuk Harvard (or Oxford, aku tak ingat). Nak amek Master in Business Administration (MBA). So, dia pon cakap dengan daddy dia, yang dia ni "shima" sangat nak masuk Harvard (or Oxford). Nak belajar business. Tapi dia takde pelajaran, tak pandai macam orang-orang kat Harvard tu. Dia rasa rendah diri. Jadi buku ni sebenarnya mengisahkan bagaimana si Rain ni tadi meneruskan perjuangan dia untuk dapat MBA dari Harvard University hanya menggunakan pengalaman dia menjual surat khabar. Berkat usaha dan kesungguhan dia ni, akhirnnya dia pon dapat la MBA dia tu.

Sapa kata jual surat khabar tak leh masuk U???

Menarik tau. Korang baca la review dia.

So, kesimpulannya, aku nak jadi Rain. Nak berusaha lebih keras untuk menjadi seorang yang lebih baik. And I wanna begin now. Sebab somebody has given me a hint (more like reminding me) about my resolution to be nice to everyone. Walaupun takde la kene mengena sangat dengan Rain, but I wanna be Rain!!

Huh!


Notakakiku:
Shima adalah seorang penyanyi yang glamor dengan lagunya yang bertajuk "Teringin". Makanya, dalam konteks ayatku tadi, "Mak shima sangat" adalah membawa maksud "Saya teringin sangat"

Ning Baizura juga penah menyanyikan lagu bertajuk "Curiga" dan lagu itu pernah meletop-letop dalam Carta 20 Lagu terbaik Muzik-muzik. Jadi dalam konteks ayat "Sifat ning mak ni" membawa maksud "Sifat curiga saya".

Sekian penjelasanku.

(^,^)


2 thought(s):

salida amran said...

owh, notakakiku itu sangat bermanfaat.thanks

Lady said...

hehe..