Monday, August 3, 2009

Nasihat Untuk Kawan-Kawan

Er...tetiba je dah habis bulan Julai kan?

Tetibe saje wan maisarah menyepi kan..

Dan tetibe saje..wan maisarah kembali...

:D

Ampun dan maaf..sebab kehidupan di bulan Julai ini adalah sangat mengujakan dan memenatkan tetapi mengasyikkan dan tidak dilupakan juga, menyeronokkan!!

Dari "melayan" kehadiran MU, family day ofis dear, saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaampai la ke family day my family..

Sebenarnya baru balik dari Melaka. Last nite. Family Day untuk tahun ni banyak diuruskan sendiri oleh wanmaisarah dan kazen2 terchenta.. So disebabkan itulah diri ini sangat bz. Serious beb. Mana dengan keje kat ofis lagi, dan dengan nak uruskan family day ni lagi.. Best!!! Er...nanti wanmaisarah hidangkan korang dengan gambar-gambar ye.. banyak hutang gambar aku dengan korang nih..

My close fren baru je selamat diijabkabulkan. Im soo sorry twin I couldn't make it, and i really hope you'll understand.. Anyway, Semoga berbahagia hingga ke anak cucu.. Nasihat aku adalah:-

"Pergaduhan itu adalah perkara biasa dalam hubungan sebagai suami isteri. Sedangkan lidah lagi tergigit.. tapi kadang-kadang kita gigit pipi jugak kan.. itu la ibaratnya.. Yang penting, kalau ko gado, ko merajuk, jangan lama-lama..tunggu sampai dia pujuk.. Kalau tak pujuk jugak, er... ko cakap macam ni kat dia,

"Hantar saya balik rumah mak saya!"

Tapi ko kene cakap ni secara tiba-tiba.

Contoh senario:
Pasangan berada di meja makan. Sedang makan. Selepas si suami baca doa makan dan ingin memulakan suapan pertama, ko cakap dengan nada keras "Hantar saya balik rumah mak saya". Samada dia tersembur nasi sebab terkejut, atau sembur nasi sebab nak tergelak. Kebiasaannya, er... dear tersembur nasi sebab tak tahan nak gelak. Dan berakhirlah satu pergaduhan..

:D

Sekian nasihat aku untuk ko wahai sahabat. Dan untuk korang-korang juga... Aku dah praktikkan ini dari masa zaman berkapel dulu, sampai la sekarang.. Setakat ni masih berjaya. Walaupun ada sekali tu, kat atas katil (tiada unsur 18SX disini), aku ingat dia belum tido, aku pon dengan bagusnya menahan suara dan pitching, berkata "Hantar saya balik rumah mak saya". Tetiba takde respond. Diamm... je. Aku pelik. Cakap lagi sekali. Diam jugak. Rupa-rupanya dah tido. Jadi pergaduhan itu bersambung lagi sehari..

:D

Nasihat kawan aku kat aku,

"Kalau bergaduh, jangan panjang-panjang lama-lama.. Bila tido tu, peluk dia erat-erat.. Macamtu la kemesraan tu perlu dikekalkan.. Dan insyaAllah, esok pagi mesti suami bangun dengan penuh senyuman dan pergaduhan itu pon berakhir..."

Kesimpulannya, jangan bergaduh.. Berhiduplah dengan tenang... Apa yang penting, KOMUNIKASI... Takde komunikasi, abeh laa korang~

Sekian coretan untuk hari ini. Nanti aku cerita lagi okeh.

Take care all~

7 thought(s):

salida amran said...

kite sll cakap kat din, sebab gaduhlah org kawen boleh idop lame...bersama2

Lady said...

hehe..betul betul betul..kalau tak gado, takde seri..wah..boleh gitew? hehe

khasyikelvin_ said...

hahaha
siri utk pengantin ker?
adesss...

Cik Piza said...

hahaha...nanti aku praktikkan okeh!Sib baik umah mak aku dekat ampang. Ok la tu bole gi KLCC window shopping leps kene antar balik umah :P~

P/S: agree with u, set time limit for argument

Nurulhuda|Adlie said...

mesti u salu peluk dear u erat2 kan..

hehe pecah rahasia u!!!

Lady said...

haha..pandai la korang...

Cik ian, ini untuk semua..yang dah ada bf pon cun jugek~

Piza: Yes, sile praktik! oleh sebab umah mak aku adalah jao, itu pasal dia selalu tergelak bila aku cakap macam tu~ hehe

nurul: wah! skang dah ada "adlie" kat blakang nama eh..good for u~ sooooo happy for u~ tak sabar nak dengar cerita u pulak nanti...

switakon: ko bile lagi aa... heheh

WNA said...

owh kite belum tibe mase lg.belum boleh praktik.hehe