Tuesday, October 20, 2009

Setelah Lama Berehat, Karat Jugak Dibuatnya~

Hari ini adalah hari terakhir cuti. Esok dah nak kena kerja dah.. Pernah tak korang rasa macam ni? Perasaan yang aku rasa ini adalah sama yang aku rasa ketika lagi beberapa hari nak mula sekolah, nak masuk Darjah Tiga, lepas cuti sekolah yang hampir dua bulan tu. Sangat tidak bermotivasi. Nak tinggalkan waktu-waktu bangun lewat.. Tengok tv dari pagi sampai malam.. main-main-main-main, FB-FB-FB-FB.. Blog-blog-blogblog... Haissshhhh..

Mencari motivasi ni kadang-kadang agak mencabar. Kalau kena time orang pandai kita cakap.. kalau kene kat diri sendiri? Bak kata X-PO, senang nak nasihat orang, tapi bila kena batang hidung sendiri, susah nak aplikasi. Kann..

Kebetulan nak dijadikan cerita, topik yang dibincangkan dalam Hot FM AM Krew pagi tadi adalah pasal motivasi. Ramai laa yang bercerita pasal madah-madah laa, lagu laa dan macam-macam benda yang memotivasikan dorang. Dalam banyak-banyak ni, ada satu je yang buat aku macam terpikir sendiri kejap (sebenarnya part ni je pon yang aku betul-betul dengar.. Eheh).

Ada sorang wanita ni telefon dan menceritakan kesahnya.. Sorry sedari. Saya tak kenal awak siapa, jadi susah jugak saya nak dapatkan kebenaran awak untuk letak ni kat blog saya. Eheh. Kita kongsi ilmu noooo... TQ~

Kesahnya... Lebih kurang macam ni aa eh.

"Satu hari saya pegi cari kerja. Dalam satu interview tu saya gagal. Saya sangat frust. Kemudian dalam kesedihan saya tu saya terjumpa dengan seorang ustaz. Kata ustaz tu,

"Dalam proses membentuk awak ni, ada banyak-banyak sperma yang berenang-renang dalam rahim ibu awak. Daripada banyak-banyak ni, HANYA SATU saja yang berjaya masuk dalam ovum mak awak. Sperma ini adalah yang terbaik dan terkuat untuk berjaya menembusinya. Dan itu adalah awak. Makanya, awak adalah yang ciptaan Tuhan yang terbaik di antara yang terbaik. Maka, jangan putus asa dan teruskan berjuang".

Lepas saya dengar kata-kata ustaz ni, saya pon rasa sangat motivasi. Saya adalah yang terbaik di kalangan yang terbaik. Kalau orang lain boleh buat, apsal saya tak boleh kan? Jadi saya terus berusaha dan berusaha lagi sehingga saya berjaya.."

Gitulah kekdahnya....

Makanya, kesimpulan yang aku boleh buat kat sini,

Kita dijadikan dari sumber yang sama. Sperma + Ovum. Setiap manusia adalah sama. Yang menjadikan setiap orang itu berbeza adalah hati budinya. Jika positif yang korang fikir makanya positif lah yang jadi. Sehubungan itu JANGAN SESEKALI PANDANG RENDAH DENGAN KEMAMPUAN DIRI SENDIRI. Hanya kita yang mampu mengubah kehidupan kita.

Berusahalahh!


p.s. banyak lagi nak stadi untuk exam ni.... haissshhhhoooooo~


6 thought(s):

khasyikelvin_ said...

sayang,
kamu neh tak habes MU ya.
eh2,salah balas kumen lak.

motivasi tu penting.
muhasabah diri jugak.
jgn nakal2. sok keje.

eh, dah bersihkan dapo lom?

Lady said...

hahaha..cik ian. jgn aa bocor rasia dapo kite.. nanti tak belanja makan kang~ :p

moh memotibasikan diri.. wheeeeeee.. keje dengan cemerlang ahh esok~

Angel said...

wahhhh.. terasa motivated membaca seruan anda...

Kesimpulannya...
Jangan pandang rendah terhadap kekuatan sperma yang menjadikan saya!

Eh, bukan tu ke maksudnya?

Hehehhe...

Lady said...

Angel: yes! sangat betul!! :D Sebaik ada orang dapat maksudnya.. Pheww~ :D

[zsazsa] said...

eh study dear? where?

Lady said...

kinda have some exams~ hehe. not that im furthering my studies ke apa.. hohoho..

:D